Kloetse Velden stond de afgelopen maanden volop in de belangstelling van de Technasium brugklasleerlingen (mavo, havo en vwo) van het Pieter Zeeman Lyceum.
Maar liefst 17 teams bogen zich over een ontwerpopdracht voor onze biologische boerderij. Daarvoor moesten zij zich eerst in verduurzaming en de biologische voedselproductie verdiepen. Wat is een gemeenschapsboerderij, wat houdt de ecologische voetafdruk en waarin verschilt een biologische boerderij van de reguliere voedselproductie?
Met de uitkomsten van deze onderzoeksvragen, konden ze vervolgens aan de slag met het maken van een plattegrond en de maquette. Een uitgebreid programma van eisen vormde de basis.
Bananenplanten
Afgelopen week presenteerden de groepjes (van 3 à 4 leerlingen) hun visie op ontwerp en kwamen ze met verrassende tips. Sommige waren meer bruikbaar dan andere. Zo zal het planten van cacaobomen of bananenplanten ondanks de klimaatverandering niet realistisch zijn.
Lachbuien
Gezegd moet worden, dat sommige leerlingen teleurgesteld waren dat hun gedetailleerde advies met betrekking tot het type trekker met toebehoren helaas te laat kwam. En dat een aantal leerlingen de varkens op de maquette veel groter had gemaakt dan de wateropslag. Dat er geen bouwwerken op het terrein mochten komen, was voor het gemak ook maar even vergeten.
De gesprekken over permacultuur en de opslag van mest leidde tot hilarische lachbuien van de leerlingen. De meeste leerlingen vonden het dan ook een leuke opdracht.
Nuttig
Voor veel deelnemers was het nieuw om onderzoek aan een ontwerp te koppelen. Door dat onderzoek kwamen ze bijvoorbeeld tot de conclusie dat dieren niet alleen nuttig zijn, maar ook een enorme aantrekkingskracht aan het terrein geven.
Ook leidde het onderzoek tot het advies om niet alleen voedselpakketten aan leden te verstrekken maar ook een bezoekersstalletje met groenten of groenteautomaat aan te bieden.
Speeltuin
Bijna elke groep nam een speeltuin in het ontwerp op zodat ouders en kinderen langere tijd op het terrein kunnen zijn. En kinderen misschien zelfs ouders overhalen naar de Kloetse Velden te gaan. In elk geval moet het terrein aantrekkelijk, gezellig en leuk voor kinderen te maken.
Tot slot, aardbeien en appels moeten zeker wel geteeld worden. Spruitjes daarentegen kunnen uit het teeltplan worden gehaald.
Deze samenwerking met het Pieter Zeeman Lyceum smaakt naar meer én past goed bij onze educatiedoelstelling.
Kijk voor foto’s op onze Facebookpagina of Instagram.